Disky AEZ
Vývoj modelov diskov
Počítačové modelovanie
História disku začína navrhnutím jeho designu. Najskôr je vypracovaná špecifikácia designu, ktorá obsahuje základné definície, optické predstavy designu a technické štruktúry disku (jedno, dvoj a viacdielne disky). K tomuto zámeru je zhotovený k posúdeniu v špeciálnom CAD software prvý 3D model. V tomto software môže byť disk po prvýkrát posudzovaný trojdimenzionálne a môžu sa na ňom previesť rôzne vylepšenia.
Skúška napätia disku
Zaťaženie lúčovEnormné zaťaženie - ktoré vlastne v praxi nemôže ani nastať – sa vytvára na 3D modeli disku pomocou počítačovej simulácie a vypočítava sa napätie a tvarovanie disku. Počítač znázorňuje zmeny disku pomocou rôznych farieb. Oblasti s najväčším zaťažením sa zobrazujú červeno, naproti tomu oblasti bez akéhokoľvek zaťaženia sú zobrazené na zeleno.
Formovanie lúčovV tejto skúške sa na 3D modely disku skúša tvarovanie vo vnútri stredovej časti lúča. Aj tu sú vidieť kritické oblasti, ktoré sa následne korigujú pozmenením designu.
Finálna skúška diskuV tejto skúške sa 3D model tak dlho modifikuje a optimalizuje, pokiaľ sa na disku nevyskytnú žiadne kritické zaťaženia. Takto je disk dimenzovaný na najväčšiu záťaž. Pre vodičov to znamená bezpečie pri prevádzke a nám zaručuje, že vyrobíme vysoko kvalitný výrobok.
Skúšky TÜV
Každý disk výrobcu AEZ je samozrejme preskúšaný v skúšobnom ústave TÜV a tým je na dlhé roky zaručená vysoká bezpečnosť v cestnej prevádzke.
Najdôležitejšími skúškami v skúšobni TÜV sú:
* ohybná krútiaca skúška
* pojazdná skúška
* nárazová skúška (Impact test )
* testovacia jazda
Ohybná krútiaca skúška
Behom tejto skúšky sa simulujú bočné sily pôsobiace na disk pri prejazde zákruty. Každý disk z ľahkej zliatiny
sa na skúšobný stroj pripevňuje pomocou prítlačného krúžku k vnútornému okraju ráfika a tak naň pôsobí cez dosadaciu plochu disku krútiaci ohybný moment.
Pojazdná skúška
V tejto skúške sa simuluje pôsobenie síl na disk pri jazde smerom dopredu a pri prejazde zákruty.
Nárazová skúška (Impact test )
Táto skúška simuluje kontakt s hranou obrubníka. Tu sa narazí klinovitým kladivom jedenkrát na lúč a jedenkrát na ventil.
Testovacia jazda
Behom tejto skúšky sa každé na trhu nachádzajúce vozidlo testuje s rôznymi diskami.
Tu sa určuje zális (ET), pneumatiky a podmienky prevádzky pre jednotlivé disky a pneumatiky.
Kovanie
Kovanie je tvarovací postup bez rezania v zahriatom pevnom stave. Takzvané „výlisky“ sú hliníkové valce o priemere asi 30cm a výške 60cm . Vďaka vysokému tlaku a vysokej teplote sa výlisok vytlačí do určeného tvaru, ktorý je daný matricami. Toto sa deje v troch krokoch s viac čí menej vyznačenými tvarmi (matricami). Matrice sú upnuté v kovacom lisovníku a sú stlačované uzavieracím tlakom v hodnote 5000-8000t . Kompresiou materiálu pri tvarovaní (kovaní) sa zvyšuje hustota materiálu, pričom maximálna nosnosť sa zvyšuje ešte viac! Pri kovaní sa používa bezkremíková zliatina hliníku, tým je možné povrch vyleštiť k extrémne lesklému povrchu. Tento lesk sa nestratí po nalakovaní akrylátovým lakom, ktorý naopak chráni pred vplyvom okolitého prostredia a poškriabaním. Vrstva akrylátového laku nevyžaduje žiadne dodatočné leštenie. Toto leštenie by ani nebolo možné.
Výrobný proces
Obrábanie kovaním
Pred každým pracovným krokom sa polotovar ohreje na cca. 400°C.
Mechanické obrábanie
Doposiaľ všetky výrobné procesy boli prevádzané priamo v kovárni. Pre ďalšie pracovné kroky si extrémne vysoké požiadavky na kvalitu vyžiadali využitie vlastných špecialistov na obrábanie. S extrémne jemným náradím sa disk osústruží na všetkých stranách na miery požadované firmou AEZ a vyfrézuje na design, ktorý je určený designerským tímom firmy AEZ.
Následne sa disk ručne vyleští do vysokého lesku na prednej aj vnútornej strane. Výroba disku sa uzavrie krycím náterom povrchu a to pomocou tekutého akrylátového laku.
Zhrnutie
Kovaním sa dosiahne vďaka vyššie popísaným vlastnostiam materiálu a nízkej hmotnosti disku lepších brzdných vlastností a celkového ovládania vozidla. Výroba kovaných diskov je však tiež podstatne drahšia než je tomu u liatych diskov.
Zaobchádzanie s diskami z ľahkých zliatin
Použitie diskov z ľahkých zliatin v zimnej prevádzke
Je nutné vopred upozorniť, že žiadny disk sa nevyrába výlučne pre zimné použitie. Vhodnosť použitia v zime (odolnosť proti soli a štrku) vyplýva z kvality a hrúbky bezfarebného laku. Tu používa AEZ špeciálny vysoko kvalitný lak, ktorý bol vyvinutý špeciálne pre zaťaženie v zimnej prevádzke.
Tu platí, že je nutné nájsť optimálny kompromis medzi hrúbkou vrstvy a pružnosťou laku. Je tu viacej nenormovaných variant, ako tieto vlastnosti testovať. Najtvrdšou skúškou je určite pádová skúška Januaru.
Zo 4 metrovej výšky sa nechá spadnúť na ráfik cez rúru skrutková matica rozmerov M8, pričom po údere sa nesmie lak roztrieštiť.
Ochrana proti soli:
Všetky disky výrobcu AEZ musia obstáť v teste v hmlovej soľnej komore. V tejto skúške sa urobí ryha do laku disku a v umelohmotnom kontajneri sa disk postrekuje cca. 300 hodín roztokom kyseliny. Táto skúška preukazuje kvalitu a odolnosť laku. Pokiaľ bezfarebný alebo strieborný lak vykazuje kvalitatívne chyby, potom na styčných miestach "vykvitne".
Snehové reťaze:
Snehové reťaze, predpisovo a včas namontované, nie sú na diskoch výrobcu AEZ v zásade žiadnym problémom.
V závislosti od vozidla sa u AEZ dbá na to, aby vhodnosť použitia snehových reťazí bola tiež zakotvená v TUEV posudkoch.
Čistenie, starostlivosť a uskladňovanie diskov z ľahkých zliatin
Pre disk z ľahkých zliatin boli vyvinuté špeciálne čistiace prostriedky. V žiadnom prípade sa nesmie používať agresívna chemikália, abrazívne látky apod., tie môžu silno poškodiť vzhľad disku. Pri uskladňovaní napr. v zimnej sezóne by sa malo dbať na to, aby boli disky vyčistené a uskladnené na suchom mieste.